Thematische Analyse

Vandaag was het prachtig weer, en nog maar 17 februari. Tegennatuurlijk bijna, maar toch genoten we ervan. Heerlijk in de tuin gewerkt, spinazie en pluksla in de kas gezet. Tijd ook om eens te mijmeren en terug te kijken. Genietend van het zonnetje bedacht ik me hoe snel de tijd eigenlijk gaat. Ik ben alweer een jaar en vier maanden als zelfstandig onderzoeksconsultant bezig. Het lijkt bijna gisteren dat ik me inschreef bij de kamer van koophandel. Graag praat ik jullie bij over de ontwikkelingen.

Inmiddels heb ik een mooie opdrachtenportefeuille opgebouwd. Misschien nog niet zo vol als ik zou willen, maar met interessante en leuke projecten om uit te voeren. Zo adviseer ik bij kwaliteitszorg op hogescholen door proefvisitaties te begeleiden. Ook verzorg ik intervisiesessies met docenten die afstudeerders begeleiden en geef ik een stukje docentprofessionalisering. En ik adviseer bij het opzetten van een onderzoeksteam bij een onderzoeksbureau. Ik doe zelf nog steeds graag onderzoek en momenteel kan ik me helemaal uitleven met zowel een kwalitatief als kwantitatief project. Voor het kwantitatieve project haal ik m’n hart op met statistische analyses. Mijn computer zoemt tevreden als ik SPSS opstart (of ben ik dat zelf?).

Het kwalitatieve project is een evaluatiestudie over regionale ontwikkeling in Zeeland. Voor dit onderzoek spreek ik met een aantal experts in de provincie en ik ploeg een groot aantal beleidsstukken door. Super interessant om te doen, maar wel heel arbeidsintensief. Het geeft mij echter de gelegenheid om eens diep in de methode van Thematische Analyse te duiken. Je weet wel: de tool die je in zes stappen bij de hand neemt bij het kwalitatief analyseren van je materiaal. In mijn geval dus beleidsstukken en interviews. Met deze analysestappen genereer je codes uit je materiaal, en je groepeert ze in thema’s. Aan de hand van deze thema’s en de relaties daartussen ben je in staat om een goed overzicht van je materiaal te geven, en de betekenis ervan te duiden.

Ik heb speciaal voor dit doel ATLAS.ti aangeschaft. Ik moet zeggen, het is een fijn programma om mee te werken en je hebt snel een goed overzicht van alle codes en thema’s. Wat me opvalt is de intensiteit van de analyse. Het laat me simpelweg niet los: iedere keer zie ik nieuwe mogelijkheden in de data, en verfijn ik de codes en thema’s. Dit is natuurlijk typisch voor kwalitatief onderzoek: je bent als onderzoeker onderdeel van het proces in deze open benadering. Het is ook erg arbeidsintensief, daar had ik niet op gerekend. De analyse is niet moeilijk in de zin van statistische berekeningen, maar wel complex, omdat je steeds nieuwe inzichten in het materiaal opdoet en deze moet verwerken tot een coherent advies aan de opdrachtgever. Het softwareprogramma is geduldig, maar dat is juist ook het probleem: ik ontdek de ene na de andere code en dit ‘codewoud’ lijkt soms haast ondoorgrondelijk. Maar, het proces van de analyse, de voortdurende ontdekking en de opwinding die ik voel over de uitkomsten die zich ontvouwen maken veel goed.

Graag vertel ik je op 21 maart aanstaande meer over mijn ervaringen met Thematische Analyse, tijdens de Docentenmiddag Onderzoeksvaardigheden in Utrecht. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus als je wilt komen, meld je dan snel aan met deze link. Zie ik je dan op de 21e? Leuk! Nel

Deel dit:

FacebookTwitterGoogleLinkedIn



1 Reactie

  1. Joke Terlaak Poot

    Beste Nel,
    Je blog met interesse gelezen; niets zo arbeidsintensief en ook veelzijdig als kwalitatief analyseren. Atlas.ti is een handig hulpmiddel, maar je moet er je eigen keuzes in leren maken. Herkenbaar wat je erover vertelt.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *