Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen. De vakantie is voorbij. Ik heb me voorgenomen niets voor te nemen. Nou ja, dat is niet waar natuurlijk. Vooruitkijkend op 2014 kan ik me enorm verheugen op leuke nieuwe (onderzoeks)projecten die op stapel staan.
Zo ga ik met een groep studenten een klein veldexperiment doen om eenzaamheid onder ouderen te meten.
Verder ben ik bezig aan een paper (in goed Nederlands: een artikel) over de rol die culturele achtergronden spelen bij studenten die hun eerste statistiek-cursus gaan volgen. Deze verschillende achtergronden uiten zich in een verschil in voorbereiding op de middelbare school (zeg maar, de wiskunde-voorkennis), verschillen in de wijzen waarop zij zich aanpassen aan de academische omgeving, verschillen in leer-strategieën enzovoorts. Een kleine secundaire analyse moet mijn verhaal illustreren. De bijbehorende stress betreft de deadline voor dit soort resultaten: eind van de maand. Dat is veel te snel!! Als het lukt mag ik het resultaat presenteren op een conferentie in Flagstaff, Arizona, dus ik ploeter nog even voort.
Over twee en een halve week start ons nieuwe semester. Dit keer geef ik twee cursussen: eentje in 'multivariate statistiek' en eentje in 'structurele modellen'. De laatste is een derdejaarscursus, waar veel studenten op af komen die bijna afstuderen. Een interessante en enthousiaste groep die met leuke suggesties komen voor analyseonderwerpen.
Verder ben ik weer druk bezig met Wat is onderzoek?. Meerkeuzevragen, nieuw materiaal, nieuwe opdrachten, discussies over de rol van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, over betrouwbaarheid en validiteit. Binnenkort hoop ik de nieuwe druk te presenteren. Naast boek, e-boek, onderzoekstool en website denken we (mijn uitgever en ik) na over manieren om 'onderwijs in onderzoek' aantrekkelijk, interactief, toegankelijk en vooral leuk te maken – voor zowel docent als student. Daarbij willen we zoveel mogelijk gebruik maken van nieuwe media en communicatiemogelijkheden. Voorlopig houd ik op 15 januari een webinar over Statistiek in stappen, met tips over de begeleiding van analyses.
Enkele jaren geleden ben ik begonnen met het verzorgen van lezingen en workshops. Vorig jaar nam dit een grote vlucht. Ik kan me nu al verheugen op de komende presentaties, want het contact met docenten en studenten is zeer waardevol en inspirerend.
Ennuh... o ja, ik ben deeltijd gaan werken. Ineens bedenk ik me (oeps) dat ik me had voorgenomen om het minder druk te krijgen. Meer tijd voor mezelf en zo... Op vrijdag naar de sportschool en cupcakes bakken. Nel uit het werk krijgen is nog tot daar aan toe, maar het werk uit Nel krijgen, dat is een hele kluif. Maar ja, ik krijg wel veel inspiratie uit alle genoemde plannen. Dat is ook wat waard.
En, geloof het of niet, de eerste cupcakes smaakten goed.
Ik wens jullie een inspirerend 2014 toe!