Online studeren

Werd er vroeger wat besmuikt gereageerd als iemand aan de Open Universiteit afstandsonderwijs volgde, tegenwoordig neemt het fenomeen ‘online university’ een grote vlucht. Leren op afstand is een hype aan het worden. Geen saaie, slaapverwekkende colleges meer, studenten die veel te laat of helemaal niet op komen dagen, discussies die je niet interesseren. Nee, online leren stelt je in staat om onderwijs te volgen wanneer jij dat wilt, over de onderwerpen die jij interessant vindt. Massive Open Online Courses, oftewel het nieuwe buzzwoord: MOOCs. O ja, en allemaal gratis. Tja….

Het gaat echt ver. Een opleidingsinstituut adverteert al met de slogan ‘Wij geloven in klassikaal onderwijs', om het persoonlijke contact maar aan te prijzen. Onze minister is van plan om het gebruik van online cursussen te bevorderen, zodat studenten ook via online cursussen studiepunten kunnen halen. En het moet gezegd: het verbreedt je mogelijkheden als hogeschool, het bereik wordt enorm.

Maar ja, hoe moet dat dan met ons, gedreven docenten? Worden wij straks massaal overbodig, moeten we ons gaan toeleggen op video-instructie en skype-achtige interacties met onze studenten? Of gaan we het ‘geheim genootschap van klassikaal onderwijs’ oprichten?

Net als alle journalisten en ministers bij elkaar: ik kan het u niet zeggen. Wel volg ik de ontwikkelingen met belangstelling. En eerlijk: er zijn hele goede online colleges te vinden, van Harvard, Stanford, Kahn. Ook ik maak daar gebruik van bij de voorbereiding van mijn eigen (klassikale) lessen. Toch even kijken hoe de collega’s aan de andere kant van de plas een onderwerp aanpakken. Nederland volgt met rasse schreden: de UvA lanceerde vorig jaar de eerste MOOC.

Eigenlijk verwacht ik dat het allemaal wel meevalt en dat we de nieuwe technieken straks gewoon in het programma inpassen. Blended learning (gezocht via Wikipedia; kijk ook op Tempelaar, Rienties & Giesbers, 2009) wordt dat genoemd. Naast klassikale discussies (die, zo verwacht ik, blijven wel), projectonderwijs, inloopuren en ga zo maar door. Het verzorgen van onderwijs wordt zo alleen maar interessanter. Zelf geef ik sinds kort webinars, online presentaties over praktijkonderzoek, statistiek en projectbegeleiding. Leuk om te doen, je bereik is groot en het geeft veel voldoening. Graag tot de volgende keer.