'Hebt u dat nou ook?', zou dominee Gremdaat zeggen, om dan een zalvend verhaal te houden van één van zijn verzonnen volgelingen. Maar even serieus… zijn jullie ook zo moe? Moe van alle examens, al het nakijkwerk, de werkstukken en papers, onderzoeksverslagen, eindpresentaties, om nog maar te zwijgen van cijferlijsten, deadlines, vergaderingen.
Bij ons op het instituut zijn er twee semesters: eentje in het voorjaar en eentje in het najaar. Beide duren 15 weken, er is een week vakantie (voor de studenten!) en na afloop hebben de docenten iets meer dan een week om alle cijfers in te leveren: nu dus! Iedereen loopt op z’n wenkbrauwen en is moe: nakijkmoe. Je wordt stekelig, vergeetachtig (ik houd dan chaotische ‘to do’-lijstjes bij, waarvan ik dan vergeet waar ik ze gelaten heb) en ga zo maar door.
Docent zijn is een van de meest energieslurpende beroepen die ik ken, maar er is ook een andere kant: de kant van voldoening, trots, inspiratie en passie. Naast mijn vermoeidheid voel ik deze week ook passie en inspiratie. Inspiratie door de vele prima verzorgde eindpresentaties van mijn studenten. Passie omdat ik vaststel dat weer een aantal studenten afstudeert en een master in onderzoeksvaardigheden gaat doen.
Ik voel ook voldoening en trots. Voldoening, omdat een groep studenten het vak statistiek met een mooi cijfer afsluit. Trots omdat ik merk dat ze veel geleerd hebben en omdat ik vaststel dat ze mijn inzet voor statistiek waarderen. Daar kan toch geen ander beroep tegenop.
Voldaan ben ik ook, omdat deze week de nieuwe website bij de vijfde druk van Wat is Onderzoek? online staat. Hij is prachtig geworden en je kunt goed zien wat er veranderd is: naast de gebruikelijke ‘website met materiaal bij het boek’ is nu de tab ‘Onderzoekstool’ zichtbaar. Bij de nieuwe druk wordt deze tool voor iedere gebruiker van het boek toegankelijk. Nog iets meer dan een week, en dan ligt de nieuwe vijfde druk dampend in de schappen.