Komkommertijd!

De zomertijd wordt in velerlei opzichten gezien als ‘komkommertijd’. Er gebeurt niets belangrijks op je werk (of in ieder geval niet veel). Veel collega’s hebben vakantie. Er is geen onderwijs. In augustus kun je een kanon afschieten op de opleiding. Nou ja, in overdrachtelijke zin dan.

Voor mij geldt deze komkommertijd slechts ten dele. Ten eerste ben ik nog niet zo lang bij de nieuwe werkgever en heb ik een kortere vakantie genomen dan anders. Verder gebruik ik de stille periode om een aantal stukken te lezen, zodat ik na de vakantie weer helemaal ‘bij’ ben. Ook ga ik in augustus naar een interessante conferentie over onderzoek in het hoger onderwijs op Cyprus (georganiseerd door de European Association for Research on Learning & Instruction, van 25 tot en met 29 augustus). Mijn collega uit Maastricht en ik hebben een hoofdstuk in een boek geschreven over culturele diversiteit bij eerstejaars studenten aan universiteiten en hogescholen. De resultaten ervan gaan we presenteren.

Ten slotte werk ik aan een nieuw boek over het begeleiden van praktijkonderzoek. Leuk om te doen, heel inspirerend en ik kan heerlijk rustig werken zonder de druk van vergaderingen en regeldingen. Het idee over een boekje over dit onderwerp ontstond enige tijd geleden. Ik word vaak gevraagd voor lezingen, workshops en presentaties over het begeleiden van praktijkonderzoek, hoe dit het beste kan worden ingebed in het hbo-opleidingsprogramma en hoe de opleidingen hun curriculum kunnen aanpassen aan de snel veranderende eisen van overheid en samenleving.

Verder voelen docenten zich vaak alleen staan met hun ervaringen en vragen over onderzoeksbegeleiding in de afstudeerfase. Ze zijn op zoek naar advies over hoe ze de afstudeerbegeleiding het beste kunnen aanpakken. Dit heeft alles te maken met de manier waarop docenten worden geworven en vervolgens hoe ze worden ingezet in het hbo. Als hoog opgeleide professionals zijn ze uitstekend in staat om vakken als verpleegkunde, economie en techniek te verzorgen. Onderzoek is echter een generieke en algemene set competenties en geen ‘hoofdvak’. Tijdens hun eigen opleiding hebben deze docenten wel onderzoek moeten doen, maar niet geleerd hoe ze het als vak moeten geven. Er is dan ook geen vakopleiding tot ‘docentonderzoeker’, hooguit een opfriscursus.

Vaak moeten docenten de begeleiding van afstudeerders verzorgen vanuit hun eigen ervaring met en enthousiasme voor praktijkonderzoek. Ze zijn dus op zoek naar tips en trucs, naar adviezen over de aanpak van afstudeerbegeleiding – van individuen en van groepen. Ik hoop je daar komend najaar mee op weg te kunnen helpen.

Geniet van je vakantie en daarna wens ik je een goede start van het najaar.

Groetjes, Nel