Nawinteren

Wij zijn aan het nawinteren. Huh… wat is dat? Nawinteren is voor mij het staartje van de winter, waar je de stamppot meer dan zat bent en snakt naar de zon. De periode waarin ik hoopvol mijn huis vol zet met sterk ruikende hyacinten en Bridal Crown narcissen, als was het om het voorjaar naar binnen te trekken. En ik moet zeggen: dit jaar lukt dat aardig. Afgezien van een verkoudheid slaan we ons goed door de nawinter heen. Bovendien schijnt de zon vandaag uitbundig!

De voorjaarsvakantie of krokusvakantie is aanstaande en ik vraag me wel af waarom we deze zo noemen. Krokusvakantie? Dat kan ik me nog voorstellen: door de zachte winter komen die al op. We kunnen echter beter de naam ‘skivakantie’ of ‘nawintervakantie’ gebruiken. Immers, de meeste mensen maken een reisje naar de sneeuw. In de voorbereiding op deze korte vakantie is het op de hogeschool heel druk. Iedereen wil nog snel even een overleg inplannen, afspraken maken of documenten klaar zetten. Het jaarverslag van vorig jaar moet klaar en de plannen voor dit jaar worden opgestart. Er worden gastcolleges gepland, voortgangsgesprekken en periodieke overleggen. Het lijkt er allemaal nog even bij te kunnen. Immers, straks kunnen we heerlijk ontspannen op de ski-piste? Een mooi vooruitzicht.

De Krokusvakantie is meestal de eerste van een aantal geplande vakanties in een jaar. Nederlanders zijn een reislustig volk, waar reisorganisaties wel bij varen. Mijn man en ik zijn beiden 50-plusser. Een specifieke groep in de toerisme sector. Uit onderzoek van het Familie Kenniscentrum (2012) blijkt allereerst dat de 50-plusser van de natuur houdt. Dat klopt in ons geval, want het liefst trekken wij er met z’n tweetjes op uit om met beladen Koga Myata’s de fietspaden van Europa onveilig te maken.

Verder blijkt uit onderzoek dat de 50-plusser graag met de familie op vakantie gaat. Weer raak: ons familie weekend rond Pasen is weer aanstaande. Dan blijkt uit onderzoek dat de actieve senior de vakantie graag goed plant en voorbereidt en dat eventuele herhaling afhankelijk is van eerdere ervaringen. In ons geval klopt ook dat laatste: wij plannen graag bij een vaste reisagent en we stellen prijs op comfort en kwaliteit.

Ook voor Nederland als gastland is toerisme is booming business. Volgens het CBS droeg toerisme als economische factor in 2013 3,6% bij aan het bruto binnenlands product (CBS, 2014). Redenen genoeg dus om daar veel onderzoeksaandacht aan te besteden. En dat gebeurt ook. Zo is er in onze provincie (Zeeland) het Kenniscentrum Kusttoerisme, waar praktijkonderzoek naar de vele aspecten van kusttoerisme wordt gedaan. Dat gebeurt in samenwerking met (hbo-)kennisinstellingen, overheden en bedrijfsleven. Een mooi voorbeeld van co-creatie, waar niet alleen kennis wordt ontwikkeld, maar waar deze ook wordt gedeeld.

Ik leg de laatste hand aan mijn documenten, rond de afspraken af en dan ga ik in de relax-modus. Ga je weg of blijf je thuis? Moet je nog of ben je al terug? Geniet (na) en relax.


Bronnen:

Centraal Bureau voor de Statistiek (2014). Toerisme 2014. Verkregen op 19 februari 2016 via www.cbs.nl.

Familie Kenniscentrum (2012, oktober). Branche onderzoek vakantiegedrag 50-plussers. Het oriëntatie- en boekingsgedrag van de 50-plusser. Verkregen op 14 februari 2016 via www.bindinc.nl.

www.riksja.nl.

www.kenniscentrumtoerisme.nl