Een nieuwe start met casuïstiek

Lectori salutem, de lezer gegroet in dit nieuwe jaar. Een jaar vol onzekerheden op politiek en maatschappelijk gebied, zowel nationaal als internationaal. Tegelijkertijd een jaar van verwachting en hoop. Voor ons persoonlijk een jaar van verandering, met een grote verhuizing en verbouwing voor de boeg. Een ding staat voor mij in ieder geval vast: ik zal veel en graag bezig zijn met (hoger) onderwijs op het gebied van onderzoek en statistiek. Zo verwacht ik eind deze maand de nieuwe druk van Statistiek in Stappen. Daar verheug ik mij zeer op.

Verder staat een aantal gastlessen en workshops op het programma. Dat begint deze week al met een gastles voor afstudeerders International Business & Languages, gevolgd door een les voor studenten Commerciële Economie en een workshop met docenten van dezelfde opleiding. Dat laatste gaat over het begeleiden van praktijkonderzoek. Verder zal ik het komend semester samen met een collega gastlessen kwantitatief onderzoek verzorgen voor onze opleiding Sportkunde. Ik verheug me daar zeer op.

Voor deze gastlessen, en natuurlijk voor al mijn schrijfsels, ben ik altijd op zoek naar goede en recente voorbeelden. Eentje vond ik gisteren in de zaterdagkrant: een pleidooi (door Ellen de Visser) voor alledaags bewegen en de gezondheidswinst die dat oplevert (7 januari 2017). Deze beschouwing is geschreven naar aanleiding van publicatie over de leefstijl in Nederland door het RIVM (2017), geïllustreerd met allerlei interessante statistische resultaten. Mijn belangstelling is gewekt!

Bij bezoek aan de website vind ik recent materiaal, helder en interessant. Vaak hoor ik dat casusmateriaal zo moeilijk te vinden is. Toegegeven, daar moet je soms wat creatief voor zijn. Dit materiaal echter is uitnodigend en inspirerend voor docent en student en bovendien is het gemakkelijk toegankelijk. Bij bezoek aan de website vind je:

  • Eeen keur aan statistische overzichten, direct te gebruiken als voorbeeld bij lesmateriaal;
  • Publicaties die door studenten bij bronnenonderzoek kunnen worden ingezet;
  • Deelnemende organisaties met handige links voor studenten om verder te zoeken;
  • Mogelijkheden om datasets op te vragen. Deze datasets kunnen worden ingezet als oefenmateriaal bij statistiek, de inleiding SPSS of Excel, maar ook voor secundaire analyse, data science en ga zo maar door.

Hoe je dit voorbeeld in kunt zetten? Zo zou je het artikel uit De Volkskrant (De Visser, 2017) als leesmateriaal kunnen gebruiken en studenten verder laten zoeken, en vervolgens de statistische gegevens als haakje gebruiken om beschrijvende statistiek uit te leggen, om studenten ten slotte met de datasets zelf beschrijvende analyses te laten verrichten. Op deze manier laat kwantitatief onderzoek de toegevoegde waarde en de bruikbaarheid zien. Kwantitatief onderzoek dat valoriseert. Daar word ik blij van.

Veel succes en plezier met het geven en volgen van onderwijs!

Groetjes,

Nel

Bronnen: Pak de trap. Ga dansen. Stoei met de kinderen. Maak het huis schoon. Maai het gras. Ga bij een drumband. Hoe dan ook: beweeg! (7 januari 2017). De Volkskrant. De Leefstijlmonitor (n.d.). Verkregen op 8 januari 2017 via www.rivm.nl.