De zomer is warm, met af en toe regen, zoals vandaag. Er is veel te oogsten op de tuin, en de verbouwing is bijna klaar. De schoonmaak en inrichting begint (dat is het leukste deel). We zien ernaar uit om straks in onze woonschuur te wonen. In deze schuur komt een mooi kantoor, bibliotheek en studieruimte. Ik kan me mateloos verheugen om daar straks in een gemakkelijke stoel mijn leeswerk te doen, mijn denkwerk voor nieuwe schrijfsels en mijn analyses. Vandaag ben ik begonnen de nieuwe boekenkasten schoon te maken, volgende week kunnen al mijn boeken erin. Daarna is de inrichting van de kantoorruimte aan de beurt, Wifi wordt geïnstalleerd en dan kunnen we het nieuwe kantoor in gebruik nemen. Ik heb een plaatje bijgevoegd hoe het er nu (nog) uitziet. 

Ondertussen gaat het schrijfwerk op mijn tijdelijke plek gewoon door. Ditmaal houd ik me bezig met nieuwe manieren om onderzoeksresultaten te laten zien. Graag bericht ik jullie over een mooie ontwikkeling in de presentatie ervan. Niet meer die saaie rapporten (of uhhh, toch nog een beetje), maar infographics om in een oogopslag overzichtelijk resultaten te presenteren. Bedrijfjes die je helpen met dit soort presentaties schieten als paddenstoelen uit de grond.

Ben je afstudeerbegeleider? Ga je zelf afstuderen? Het verdient aanbeveling om je te oriënteren op de presentatiemogelijkheden en -criteria. Het maakt de (eind)presentaties een stuk leuker en interessanter, bovendien kan het een hoger eindcijfer opleveren. Tenminste, als de inhoud dan ook nog goed is.

Onderzoek naar de effectiviteit van (de inzet van) visuele content is erg hoopvol. Niet alleen worden visuele presentaties door de toeschouwers beter en sneller verwerkt, bovendien zullen je toeschouwers zich je resultaten op deze wijze langer herinneren. Ook delen ze je presentatie vaker en sneller via social media in vergelijking met een standaard presentatie. Ditzelfde onderzoek wees ook uit dat grotere figuren en plaatjes en het invoegen van een video deze effecten nog eens positief beïnvloedt (Van de Ketterij, 2015). Via Frankwatching is een mooi voorbeeld te zien van een infographic over het gebruik van social media, het plaatje geeft een deel ervan weer. 

Bron: www.frankwatching.com.

Tijd dus om goed na te denken over het presenteren van onderzoeksresultaten. Natuurlijk moet er een technisch rapport komen, met een verantwoording van het onderzoeksproces. Dat neemt niet weg dat de resultaten en het advies (en voor studenten het beroepsproduct) visueel aantrekkelijk gemaakt kunnen worden. Daarbij wil ik wel een kanttekening plaatsen, of liever een waarschuwing. Het maken van een visual bij je rapport of presentatie is vaak een tijdrovend karwei. De software of de webtool is nieuw, soms complex en het maken van een goede visual, met de juiste balans tussen inhoud en beeld, vergt veel denk- en probeerwerk. Niettemin de moeite waard om je te oriënteren.

Fijne zomer!

Nel Verhoeven

Bron: Van de Ketterij, B. (2015, 30 oktober). Zo maak je zelf de beste visuele content. Verkregen via www.frankwatching.com op 21 juli 2017.