De kracht van complimenten

Regelmatig ben ik op LinkedIn te vinden, de grootste zakelijke netwerksite die ik ken. Ik heb bijna 2.000 connecties, ik houd vacatures bij, posts over onderzoek en onderwijs, ik volg een aantal mensen en organisaties en ik zit in een aantal LinkedIn-groepen. Leuker dan Facebook als je ’t mij vraagt en ook vaak doelgericht. Zo werd ik laatst gebeld door een recruiter die mijn profiel op LinkedIn had gezien, en regelmatig sturen mensen mij berichten met onderzoeksvragen, verzoeken om begeleiding en af en toe een offerte-aanvraag.

Deze week heb ik een post geplaatst over het ZB Planbureau, waar ik tijdelijk (tot eind december) hoofd Onderzoek ben. De afgelopen maanden waren intensief, maar het team waar ik mee werkte is erg inspirerend, competent en hardwerkend. We leren veel van elkaar. Ze werken aan sociaal onderzoek voor en in de Provincie Zeeland, maken prognoses voor het onderwijs, voor de arbeids- en woningmarkt en ze werken samen aan thema’s als leefbaarheid, gezondheid, mobiliteit, jeugd en zorg. Ze werken samen met gemeenten, kennisinstellingen, de provincie, onderwijsinstellingen en commerciële partners.

Momenteel is het een roerige tijd voor het ZB Planbureau met veel onzekerheid en ondanks deze stress gaan de onderzoekers en adviseurs gewoon door, ze maken hun rapporten, leggen contacten en werken samen. Ik vind dat knap en het zegt iets over hun arbeidshouding. Juist in lastige tijden is het goed dat je niet alleen naar de ‘vinkjes’ streeft, maar ook ‘vonkjes’ incasseert.

Daarom besloot ik om iets on-Nederlands te doen: ik poste mijn waardering voor het team op LinkedIn. Nou, dat heb ik geweten. Ruim 5.500 views, vele likes en nog meer complimenten voor het team. Het werkte als een katalysator. Mooi om te zien. Nu plaatste ik het compliment omdat ik vind dat de mensen het verdienen. Maar na het zien van alle reacties was mijn nieuwsgierigheid als onderzoeker gewekt. Dus zocht ik voor dit blog naar studies over complimenten op de werkvloer. Deze laten zien dat medewerkers liever een compliment krijgen dan loonsverhoging en dat een compliment veel voldoening geeft (zowel geven als ontvangen).

Bij het geven van een compliment moet je wel een aantal regels in acht nemen. Zo moet het compliment persoonlijk zijn (dus ‘dat heb je goed gedaan’ en niet zozeer ‘dat is een mooi resultaat’) en origineel. En complimenten smaken naar meer, dus regelmatig iemand complimenteren is een goed idee, maar niet te vaak. Dan lijkt het niet gemeend.

Het ontvangen van een compliment is ook een kunst. Wij Nederlanders zijn daar niet zo goed in. De ‘doe-maar-gewoon’-mentaliteit zorgt voor valse bescheidenheid, wegwuiven, rode hoofden en afgewende blikken. Dat is echt niet nodig: geniet van het compliment, want het is gemeend en het geeft je een goed gevoel. Het lichaam maakt bij een positieve reactie of compliment namelijk dopamine aan, dat je een tijdelijk geluksgevoel geeft. En nieuwe energie.

Ik doe al bijna dertig jaar onderzoek, voor vele werk- en opdrachtgevers. Ik heb gemerkt dat complimenten schaars zijn, maar dat zowel geven als ontvangen veel voldoening geeft.

Bron:
Threlfall, D. (2016, January 14). The Psychology and Practice of Complimenting Your Team.Verkregen op 27 november 2018 via https://www.teamgantt.com/blog/the-psychology-and-practice-of-complimenting-your-team