Wilfen

Soms kom je woorden tegen die op je lachspieren werken. Zo vond ik laatst de term ‘wilfen’. Wat kan dit betekenen? Iets met sprookjes (o nee, dat zijn elfen), iets met bomen (ook niet, dat zijn wilgen), een spelfout omdat we iets willen? 

Nee, wilfen is een begrip dat je gebruikt bij het zoeken naar materiaal op internet. Het betekent letterlijk What was I looking for, WILF dus… Het is het gevoel dat je krijgt als je een gerichte zoektocht op Internet doet, bijvoorbeeld naar materiaal over gezonde voeding. Al surfend kom je via ‘gezonde voeding’ op ‘diëten’ en vervolgens op ‘afvallen’, ‘recepten’ en ‘groente verbouwen’. Een van de hits is ook een organisatie die duurzame vakanties organiseert. Daar was je net naar op zoek dus hop, weer een online zijpaadje in. En zo ga je door tot je na een half uur eigenlijk niet meer weet waar je naar aan het zoeken was. 

Wilfen is geen zeldzaam fenomeen. Iedereen die op Internet surft heeft ermee te maken. En trouwens, gericht zoeken is best lastig. Sterker nog, dat is heel moeilijk. Dit heeft te maken met de ontelbare hoeveelheid pagina’s, informatie, links, zoekwoorden die tegenwoordig beschikbaar zijn. Het is een oceaan aan informatie waar je snel in verdrinkt. 

Ik doe mijn onderzoek in opdracht van veel verschillende organisaties. Als iemand van zo’n organisatie contact opneemt, dan is mijn eerste gang op Internet: checken of ik die persoon ken (LinkedIn), het lezen van de bedrijfswebsite en het googlen van het onderzoeksonderwerp (is er al onderzoek bekend over dit onderwerp). Dat is drie muisklikken en het levert veel informatie op. 

Eigenlijk gaat er geen onderzoek meer voorbij zonder een zoektocht op Internet. In mijn boek Wat is onderzoek? (2018, 6edruk) staan een aantal hulpmiddelen om deze zoektocht zo goed mogelijk te laten verlopen. Je vindt deze informatie in hoofdstuk drie van dat boek. Dat hoofdstuk gaat over de aanleiding voor je onderzoek, de reden waarom het onderzoek wordt uitgevoerd. Om deze goed te kunnen aangeven (bijvoorbeeld om je voorstel te schrijven, of omdat je opdrachtgever het niet goed heeft afgekaderd) zoek je op Internet naar achtergrondinformatie. Er zijn algemene zoekregels, zoals: welke informatie zoek je, waar en hoe en hoe moet je resultaten bestuderen, organiseren en evalueren. 

Daarnaast zijn er specifieke tips voor het zoeken op Internet met als doel een zo informatief mogelijk resultaat te krijgen. Dus geen woud (of oceaan) aan informatie en een wirwar aan minder en meer relevante websites, maar een gericht resultaat met websites waar je mee verder kunt. Je kunt werken met aanhalingstekens en termen als ‘allintitle’, ‘filetype’ en operatoren zoals het &-teken. 

De sport is dan om de juiste combinatie van zoektermen in te geven, zodat je enkele of misschien maar één hit krijgt. Wil je meer weten? Ga dan naar hoofdstuk drie in Wat is onderzoek? Ik ben benieuwd of het je lukt. Ondertussen weet ik niet goed meer waar ik met zoeken begonnen ben.