Iedereen weet hoe belangrijk het is om te bewegen en er is steeds meer aandacht voor. Op kantoor bestaat de lunch steevast uit een fikse wandeling, we nemen de trap in plaats van de lift, we dragen een fitbit of een stappenteller. We sporten, fietsen, lopen, zwemmen.
Ook voor mij geldt dat bewegen essentieel is om gezond te blijven. Niet in de laatste plaats komt dat omdat ik een zittend beroep heb als schrijver en onderzoeker. Met opdrachtgevers in het hele land zit ik vaak lang in de auto of de trein, heb ik lange vergaderingen en zit ik uren achter de computer. Daar komt nog bij dat ik artritis psoriatica heb, een reumatische aandoening met ontstekingen in grote gewrichten, snelle vermoeidheid, stijfheid na lang zitten of liggen en pijnlijke tenen en vingers. In het behandelprogramma van mensen met een chronische ziekte zit tegenwoordig steevast een beweegplan. Zo ook in het mijne en ik dus beweeg ik iedere dag.
Een van mijn favoriete bezigheden is fietsen. Sinds een aantal jaren heb ik een e-bike, een mooie stoere Koga e-Worldtraveller. Voor afspraken in de regio pak ik meestal de fiets. Dat levert een mengeling aan reacties op: bewondering dat ik alles fiets, maar ook commentaar dat ik hiervoor een e-bike gebruik en geen gewone fiets. Da’s immers ‘niets zwaars aan’, met zo’n trapondersteuning. “O je hebt een e-bike’”, reageerde een klant laatst, “tsja, dan is het gemakkelijk om van Ovezande naar Vlissingen te fietsen…” Is het inderdaad zo dat e-bikers minder bewegen, in vergelijking met gewone fietsers? Mijn nieuwsgierigheid als onderzoeker was gewekt…
Al snel vind ik een artikel met een recent verslag van onderzoek naar de vraag of mensen die een e-bike gebruiken nu inderdaad minder fysieke voordelen hebben dan mensen die een gewone fiets gebruiken. En wat blijkt? In eerste instantie lijkt het erop dat de fysieke inspanning die mensen met een e-bike en een gewone fiets verrichten niet veel verschilt. Echter, mensen met een e-bike pakken hun fiets vaker dan mensen met een gewone fiets en ze fietsen langere afstanden. Ook zetten zij voor kortere afstanden, hun e-bike veel vaker in, ter vervanging van de auto. Kortom, e-bikers bewegen juist meer dan mensen met een gewone fiets, omdat zij vaker de fiets pakken en langer achter elkaar fietsen, lijkt het gezondheidseffect groter.
Voor mij is de e-bike een uitkomst. E-biken helpt me met de balans tussen het zittende werk en de ontspanning, het zorgt voor de juiste beweging, het houdt me fit en gezond. Daarnaast is al dat bewegen goed voor je brein, aldus Linda Zoon: de doorbloeding zorgt voor een goede connectiviteit (zeg maar verbindingen tussen delen in de hersenen), motoriek en cognitie. En dat helpt me weer bij het schrijfwerk. Ik laat me niet meer van de wijs brengen en ik fiets waar dat kan, heerlijk! Tijdens het fietsen denk ik na over mijn werk, verzin ik mooie voorbeelden voor in mijn boeken en bereid ik in gedachten presentaties voor.
Castro, A. et al. (2019). Physical activity of electric bicycle users compared to conventional bicycle users and non-cyclists: Insights based on health and transport data from an online survey in seven European cities. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 1. Doi: 10.1016/j.trip.2019.100017.
Zoon, L., (2017, 12 april). Sport(para)medicus is neurologisch bezig! ... (Te) veel bewegen en de hersenen. Sport & Geneeskunde.