Nieuw materiaal in Boom Academie

Het is herfst en het regent. Een mooie dag om mijn schrijfwerk te doen. Zo schrijf ik over de toepassing van AI bij het uitvoeren van en rapporteren over analyses, zowel kwalitatief als kwantitatief. Momenteel werk ik aan twee publicaties over het inzetten van artificial intelligence. Aanleiding hiervoor is, onder andere, dat studenten en onderzoekers steeds vaker de ondersteuning zoeken van AI-tools bij hun onderzoeks- en analysewerk. Deze ontwikkeling gaat heel snel en daarom moeten onderwijsontwikkelaars en onderzoekers keuzes maken. Ik help ze bij de keuze voor betrouwbare AI-tools, bij het aanpassen van het onderwijs en toetsing op deze ontwikkelingen en bij het zoeken naar de juiste ondersteuning bij hun werk.

Voor beide publicaties beantwoord ik de volgende vragen: 

  • Wat betekent de inzet van AI-tools voor het analyseren van gegevens in praktijkonderzoek en het onderwijs in onderzoeksvaardigheden?
  • Welke AI-tools kun je inzetten bij je analyse?
  • Wanneer kun je deze tools het beste inzetten?
  • Wie kunnen deze tools gebruiken?
  • Waarom zet je ze in en hoe kun je dit op een veilige manier doen
  • Waarvoor gebruik je de uitkomsten, hoe rapporteer je hierover en hoe blijft dat werk origineel?

Je zult je misschien afvragen hoe je om moet gaan met publicaties over ontwikkelingen die zo snel gaan. Immers, voordat een boek in de winkel ligt is de informatie daarin alweer achterhaald, zeker als het over artificial intelligence gaat. Bovendien zijn studenten en onderzoekers meer en meer gericht op digitale leeromgevingen, en minder op het gebruik van boeken. Daarom verschijnen deze uitgaven dit keer digitaal, via Boom Academie. Ben je bekend met deze leeromgeving?

Boom Academie is dé online leeromgeving van Boom Hoger Onderwijs. Al het digitale studiemateriaal wordt via Boom Academie aangeboden. De docenten selecteren daar welk materiaal ze voor hun opleiding gaan gebruiken en ze bieden dit als pakket aan; studenten kopen een licentie op dit materiaal, maar ze bepalen zelf wanneer, op welk tempo en hoe er wordt geleerd! Blended dus. Geen papieren boeken meer, maar overzichtelijke digitale pagina’s met veel zoek(en vind-) mogelijkheden, een grote variatie aan materialen, tekst, video’s, voorbeelden en toetsen. Docenten kunnen eigen materiaal toevoegen en zo ontstaat een leeromgeving die flexibel is en die uitnodigt om te leren. Ik ben er erg enthousiast over.

Inmiddels staan er al heel wat boeken in Boom Academie. Van mijn hand kun je Wat is onderzoek? digitaal gebruiken en ook mijn laatste boek over Interviewen. Naast de leeromgeving zijn beide boeken ook integraal te lezen.

In mijn ogen heeft zo’n digitaal aanbod alleen maar voordelen:

  • Je kunt afzonderlijke modules van een boek aanschaffen en je hoeft dus niet een heel boek te kopen waarvan je delen niet gebruikt.
  • De teksten zijn aangepast aan digitaal gebruik: kort, helder, met veel afwisseling, checklists, videoclips, voorbeelden, links naar ander materiaal, oefentoetsen en volgsystemen.
  • De mogelijkheden om snel materiaal te vinden zijn eindeloos, geen gezoek in de index achter in het boek, maar een overzicht van begrippen met hun definitie, een begrippentrainer, digitale index
  • Een cursus, leertraject of opleiding in Boom Academie kan dus bestaan uit (delen van) materiaal uit verschillende boeken, digitale cursussen, en databases.
  • Links en videomateriaal zijn snel vindbaar.
  • Het is mogelijk oefentoetsen te maken, in (studenten) teams samen te werken, feedback te krijgen en voor docenten om studenten te volgen.

En nu dan twee nieuwe publicaties in het verschiet, zodat je straks ook toegang hebt tot materiaal voor het uitvoeren van kwalitatieve thematische analyses (met AI) en statistische analyses (met AI). En als bonus worden dan ook de boeken Thematische Analyse en Statistiek in Stappen gedigitaliseerd. Kortom, veel (leuk) werk voor de boeg, stilzitten is er niet bij.