Deze zomer hebben wij in de Eifel gekampeerd. Op een grote camping waar voor onze kleinkinderen voldoende vertier was. Je kent dat wel, met de tent weg, langs een stromend riviertje, heerlijk met je stoel aan het water en ’s avonds een kampvuur, een lange wandeling, een glas wijn. Maar ja, soms ook luidruchtige animatie, buren die van barbecueën houden en krappe plekken.
Kampeervakanties zijn populair. En niet alleen met de tent, maar vooral ook met de vouwwagen, caravan of camper. Of natuurlijk een gehuurde tent of stacaravan. Ben je deze zomer in Europa op vakantie geweest? Dan is het je vast opgevallen hoeveel campers er op de weg reden. Want, het zijn vooral de campers die in toenemende mate populair zijn. Ik zocht uit hoe dat zit, en ontdekte dat er een campermonitor bestaat (NKC, 2024). Er worden gegevens geanalyseerd die via de Rijksdienst voor het Wegverkeer beschikbaar zijn, via de open data-mogelijkheid. Dat zijn openbare gegevens die door iedereen zonder beperkingen gebruikt mogen worden. Voor deze monitor zijn deze gegevens opnieuw geanalyseerd. Dat noemen we een secundaire analyse.
Bron: NKC – “NKC Campermonitor”: https://www.nkc.nl/artikel/campermonitor/.
Op haar website laat de NKC de ontwikkelingen zien het aantal geregistreerde campers. Dit wagenpark groeit explosief, een verdubbeling in slechts acht jaar tijd (BOVAG, 2025). Dat is toch fors als je bedenkt wat een camper kost. Wat verder opvalt in de monitor is, dat het aantal campers dat voldoet aan milieueisen (emissieklasse 5 en hoger) nog slechts 40% bedraagt. Dat houdt in dat de meeste campers de Europese steden niet in mogen. Verder laat de monitor zien dat er veel tweedehands campers worden verkocht, voornamelijk diesel. De energietransitie is daar nog niet geland.
De populariteit van kamperen en van campers is sinds COVID enorm toegenomen. Vooral gezinnen met jonge kinderen hebben steeds vaker interesse in kampeervakanties en ze kopen een camper. Dit is lang niet altijd meer voorbehouden aan de vijftigplusser met veel tijd. Men wil ontsnappen aan stress, genieten van de natuur en het buitenleven, van eenvoud en vrijheid (Kampeermeneer, 2025). Ook gaan vakantiegangers kamperen vanwege het sociale contact op de camping, de betaalbaarheid en de flexibiliteit. Je kunt immers met je caravan of camper zomaar spontaan op pad. Sommige van deze argumenten stroken niet altijd de werkelijkheid: in de zomer zijn campings over het algemeen volgeboekt, dus reserveren is een must, waardoor de ‘vrijheid van kamperen’ toch wat beperkter aanvoelt. Verder zijn er nu campings in allerlei prijsklassen, vooral als je als kampeerder enige luxe wilt.
Als onderwerp voor praktijkonderzoek is deze campermonitor een mooi voorbeeld hoe je resultaten voor een breed publiek zichtbaar kunt maken. Door enkel figuren en symbolen te laten zien, voorzien van enig cijfermateriaal en zo min mogelijk tekst, wordt voor de lezer snel duidelijk wat de ontwikkelingen in de verkoop van campers is. En ook welke merken populair zijn en hoeveel tweedehands campers er worden verkocht. Je ziet ook dat dit dashboard over zes pagina’s is verspreid: het hele onderzoek is in deze vorm gepubliceerd. Geen onderzoeksverslag met veel tekst dus, maar een breed en publieksvriendelijk resultaat.
Terug naar onze eigen ervaring. Wij hebben, je raadt het al, zelf ook een camper. Ik kan het gevoel van vrijheid bevestigen, het genieten van de simpele dingen, zoals koffie zetten of afwassen (nou ja, dat iets minder). Het prutsen in de douche, en het stoeltje aan het water. Het is iedere keer weer een hele belevenis, in de zomer lekker druk en tot ’s avonds laat buiten zitten, in de winter heel rustig, dicht bij de natuur, maar in je huisje op wielen behaaglijk. En het valt ook weleens tegen, als de regen met bakken uit de lucht komt, of je luifel waait stuk. Toch kan ik het iedereen aanraden. Wij hebben in ieder geval nog een paar weken ‘camperen’ gepland staan dit najaar.
Meer weten?
BOVAG (2025, 3 januari). STIJGING IN VERKOOP VAN NIEUWE CARAVANS EN CAMPERS IN 2024. https://www.bovag.nl/pers/persberichten/stijging-in-verkoop-van-nieuwe-caravans-en-campers-in-2024
Kampeermeneer. (2025, 22 juli). 8 redenen om te kamperen die niet-kampeerders niet snappen. https://www.kampeermeneer.nl/waarom-kamperen/
Nederlandse Kampeerauto Club (2024). NKC Campermonitor. https://www.nkc.nl/artikel/campermonitor/.